Diagnostisk ultralyd

Diagnostisk Ultralyd

Kiropraktor Tor Christian Birkeland utfører diagnostisk ultralyd ved Vansjøklinikken. Ultralyd er en effektiv type billedundersøkelse for avdekking av plager i typisk skulder / albue / håndledd eller hofter / knær / ankler. De vanligste plagene som er spesielt godt egnet til denne type undersøkelse er senebetennelser, slimposebetennelser og muskel/seneavrivninger. Med kombinasjon god klinisk undersøkelse og ultralyd vil man kunne motta en mest mulig nøyaktig diagnose og da korrekt behandling slik at du blir raskest mulig frisk.

Ultralydundersøkelse har ingen kontraindikasjoner eller strålerisiko og er derfor spesielt egnet for de som ikke kan gjennomføre MR-undersøkelse grunnet frykt som klaustrofobi, metalimplantater eller pacemaker.

En av hovedfordelene med ultralyd er at vi kan utføre den dynamisk. Der en MR tar bilder når du ligger i ro kan vi med ultralyd er utføre dynamisk vurdering av muskler, ledd, sener og slimposer under bevegelse. Dette gir en helt unik mulighet til å vurdere funksjonen til strukturen.

Bestill time til diagnostisk ultralyd hos Tor Christian her

Hva brukes diagnostisk ultralyd til:

Muskler

Ved mistanke om muskelskade kan ultralyd være en veldig rask og effekt metode for gradering av skade. Man kan enkelt lokalisere rupturer og kan avgjøre om det er en delvis eller total ruptur. Man kan også oppdage arrvev, kalkdannelser, blødninger, cyster med mer.

Sener

Veldig mange plages med senebetennelser eller skade på sener. Rupturer, senekjedebetennelser (tenosynovitt), senebetennelser (tendinitt/tendinopati) og kroniske endringer sees tydelig ved ultralyd. Vi kan da gradere størrelsen på skaden og finne den korrekte behandlingsmetoden for deg.

Nerver

Nerver som «ligger i klem» kan identifiseres ved ultralyd undersøkelse. Dette kalles gjerne nevrom (nerveknute) kan også sees på ultralyd. Et eksempel på dette er «Mortons Nevrom» gjerne gir smerter i 3 og 4 tå. En annen diagnose man gjerne vurderer bra på ultralyd er «karpaltunnelsyndrom» hvor man kan enkelt visualisere nerven.

Ledd og leddbånd

Ultralyd kan ikke brukes til å se inne i ledd, men man kan ofte finne indikasjoner på skade i leddet ved å vurdere omkringliggende strukturer. Ved skade på ledd vil det ofte ligge væske rundt leddet. Uregelmessige leddflater og enkelte brudd samt endringer i brusk kan delvis vurderes. Leddbånd kan detaljert vurderes og ultralyd vil gi veldig fin vurdering og gradering av skader ved f.eks ankelovertråkk.

Oppsummert

• – Ultralyd er kostnadseffektivt og uten bivirkninger
  • – Du slipper ventetid for en MR-undersøkelse
  • – Gullstandard for undersøkelse av senelidelser
  • – Den eneste radiologiske undersøkelsen kan gjøres dynamisk noe som gir en unik mulighet til å vurdere funksjonen i området
  • – Svært bra på sener, ledd, slimposer og nervestrukturer.
  • – Kiropraktor har henvisningsrett til MR / rtg og kan rekvirere dette dersom ultralyd ikke gir nok informasjon eller med mistanke om leddskade.
  • -Behandlingen kan evalueres fortløpende og tiltak kan iverksettes raskt

(Klikk på bildene for større versjoner)

Skulder-bursitt. (sub-acromial/sub deltoid bursitt)

Nr1: Skulder-bursitt. (sub-acromial/sub deltoid bursitt)

Kalkfragment i supraspinatus-senen

Nr2: Kalkfragment i supraspinatus-senen.

Bildet til høyre demonstrerer tendinose med tilhørende multiple partielle rupturer av supraspinatus-senen. Bildet til venstre er fra asymptomatisk side. Sannsynligvis utløst av jobb som renholder.

blodkarr-innvekst

Nr5: Samme pasient som forrige bildet. Denne gangen ble doppler aktivitet målt. Det røde feltet indikerer blodkarr-innvekst, og anses som patologisk.

tendinose av tommel-sener

Nr6: Bildet til høyre viser tendinose av tommel-sener. Bildet til venstre er fra asymptomatisk side, og er således uten patologi.

hofteledd-artrose

Nr7: Bildet til venstre demonstrerer hofteledd-artrose. Fravær av brusk kan enkelt identifiseres. I tillegg har denne pasienten paralabral cyste(r). Sannsynligvis har denne cysten forårsaket sekundære plager, tendinose av hoftebøyer-senen som ligger i umiddelbar nærhet. Pasienten har smerter når vedkommende går.

ganglion-cyste under kneskålen

Nr8: Det mørke feltet midt i bildet representerer en stor ganglion-cyste under kneskålen.

akilles-tendinose

Nr9: Bildet til venstre viser akilles-tendinose. Bildet til høyre er fra asymptomatisk side. Senen er svært fortykket, og er ofte forbundet med smerter ved belastning.